Annebeth’s vragen is blogje met mijn antwoorden op haar vragen aan partners van accountantskantoren. Foto is van: Jeroen Jumelet.

Op 14 augustus stelde Annebeth Roor-Wubs aan alle partners (en seniors dus ook zichzelf?) een aantal indringende vragen. Zie: Beste partner, vertel me waarom (accountant.nl). De vragen over werkdruk heb ik afzonderlijk beantwoord of behandeld. Zie eerdere blog. Dan nu nog andere vragen van Annebeth. En eerst wie is deze schrijvende collega?

Wie is Annebeth?

Ik voel wel enige verwantschap met deze bijna-accountant. Ze is overigens geen RA volgens mijn analyse van het linkedin-profiel. Wel is ze manager bij EY. Dat ben ik ooit ook een paar jaar geweest en nu zitten we allebei in de duurzaamheidsadvisering. Ze doet aan politiek (kandidaat CU, voorzitter in Utrecht en betrokken bij het WI van CU) en ze doet een PhD. Ze schrijft graag en heeft het dus best druk. Haar naam doet vermoeden dat ze getrouwd is, maar verder kan ik over haar privé niets vinden. Ik vraag me ook af of ze daar wel tijd voor zou hebben…. In haar tekst voor de CU-lijst schrijft ze ‘ik struikel achter Jezus aan’….dat spreekt me ook aan.

Kortom interessante dame voor EY, voor CU en zeker ook voor accountancy-Nederland. Niet doorsnee in het accountantsvak, zelfs niet iemand met RA-studie of bussy season te maken heeft, dat moeten we ook wel even constateren….daarom geen recht van spreken? Dat laat ik maar aan de lezers…wellicht juist goed dat iemand vanuit de ‘zijlijn’ de accountants de spiegel voorhoud…

Meer lezen over Annebeth? Dan raad ik dit artikel uit het ND aan: Annebeth staat open voor iets onverwachts, misschien zelfs iets groots – Nederlands Dagblad. De kwaliteitskrant van christelijk Nederland

Vragen

Annebeth stelde in haar column nog veel meer vragen dan de vragen dan de vragen over werkdruk. Het zijn prima vragen en naar ik hoop ook vragen waar iedere partner graag antwoord op wil geven. Ik wel. Ik zet de andere vragen even op een rij:

  1. Deel met ons eens op een teamevent waar jij vindt, ziet of kan aantonen dat ons werk maatschappelijk ergens aan bijdraagt.
  2. Deel met ons tijdens een teamoverleg hoe ons werk bijdraagt aan gesprekken die je hebt met cfo’s.
  3. Deel met ons eens een dilemma,
  4. Betrek ons in een succes.
  5. Heb het met ons over vragen als: wat heb je geleerd in de afgelopen tijd?
  6. Hoe helpen we onze klanten de uitdagingen van deze tijd aan te gaan?
  7. Hoe laten we ons niet demotiveren door regel- en compliancedruk, maar vinden we manieren om er mee om te gaan?
  8. Zijn er klanten of opdrachten waar we nee tegen zeggen, omdat ze niet stroken met onze waarden? Op die laatste vraag: wellicht zijn voor jou alle klanten welkom, zolang we ze naar tevredenheid ondersteunen. Maar wij kunnen het ingewikkeld vinden als we klanten bedienen die duidelijk schade aanrichten aan mens en milieu, dichtbij of ver weg. We hebben daar graag een eerlijk gesprek over.

Kort mijn reacties:

Ad 1. Maatschappelijke relevantie.

Na aanleiding van boekje van Richard Knops schreef ik al eerder iets over ‘waarom ben ik accountant’.  Mogelijk behulpzame methode voor Annetbeth of voor ‘partners’ die met deze vraag worstelen. De methode om 5 mensen uit je direct omgeving te betrekken is voor mij erg behulpzaam.  Ik maakte er een ‘canvas’ van.  Zie eerdere blog:

Waarom ben ik accountant? – Kreuzeman

Al zo’n 7 jaar geleden schreef ik over een andere methode die bij deze wezelijke vragen behulpzaam kan zijn. Ik heb ook deze ook zelf toegepast of wellicht moet ik zeggen geprobeerd toe te passen. Erg inspirerend. Zie daarom:

2017 here I come! – Kreuzeman over de Big Five for Live methode van John. P. Strelecky.

Toen ik de ESG-assurance opleiding van RUG volgde schreeft ik meerdere blogs die ik vervolgens bij SRA, bij de RUG (als gastdocent) en op onze eigen klantenevents vaak gebruikt heb. Zie bijvoorbeeld: Waarde van levende bomen – Kreuzeman

Tenslotte ‘practice what you preach’. De maatschappelijke relevantie is de redenen van het bestaan van ons kantoor. Zie daarom ook het boek ‘mensen voor cijfers’ van Afier Accountants. Ook als e-book te downloaden op onze site:  Mensen voor cijfers – Afier. Dus niet op een teamevent, maar op ieder event en liefst iedere dag.

Ad 2. Bijdragen uit gesprekken met CFO’s

Dit is zeker een goed punt. En zouden wij ook vaker moeten doen. De (aankomend) controleleiders moeten daarom regelmatig mee naar besprekingen met directies en RvC’s/RvT’s. Dan zien ze zelf wat de reacties en/of toegevoegde waarden is op ons werk. Wij proberen die dan ook zo veel mogeljik toe te passen. Zelfs trainees zouden deze ervaringen moeten opdoen!

Ad 3. Deel een dilemma

Doen we maandelijks in ons auditors-seniorenoverleg. Binnen de vertrouwelijkheid van ons kantoor. Dilemma’s in oordeelsvorming, maar bijvoorbeeld ook bij aanname medewerkers of ingaan op offerteverzoeken. Zefls bij afwegingen rondom lezingen, colleges of betrokkenheid bij een instelling of organisatie. Wel een verbeterpunt: onze junioren zijn op dit punt te afhankelijk van de doorgeeffunctie van hun (senior) coach. Iets om over na te denken.  Eerste stap is al de intervisies die senioren bij ons houden met hele team.

Ad 4. Betrek bij succes

App of mail zijn snel om succes te delen. Belangrijker is om te definiëren wat successen zijn en dankbaarheid voor successen te delen. Dus volgens mij delen ik successen snel genoeg. Als je succes wat ‘breder definieert’ zouden we nog wat meer kunnen delen. Zelf zie ik overigens eerder het probleem bij het delen van geen succes. Waarom gaat een klant weg. Waarom een offerte niet gewonnen. Waarom een negatief ‘oordeel’ bij een OKB. Dat moeten we nog veel meer durven delen. Dat is ook leerzaam…

Ad 5. Wat heb je geleerd?

Recent leerde ik via onze coach over ‘coping-mechanismen’. Het helpt me om klanten, collega’s en mezelf beter te begrijpen. Bij ons vinden we overigens dat coachinggesprekken een  two-way-street moeten zijn. Dus leerpunten over en weer delen. Zelf leerde ik door schade en schande de afgelopen maanden dat tijd voor sport en bewegen nooit ondergeschikt aan andere doelen gemaakt mag worden! Deze lessen zijn belangrijker dan vakinhoudelijke zaken, maar ook die hebben een plaats. On the job, bij intervisie of accountantsoverleg, op al deze plaatsen komen (actuele) vaktechnische leerpunten aan de orde…goed om te delen.

Ad 6. Uitdagingen van deze tijd

Zie bijvoorbeeld: MVO, Duurzaamheid en SDG’s bij Afier – Afier.  Maar daarnaast hebben wij (grote) teams voor IT-security of data-analyse. Allemaal om uitdagingen van deze tijd aan te gaan. We doen graag mee met de pioniers. Dat is voor ons team uitdagend.

Ad 7.  Compliancedruk

Dit vraagt twee investeringen: in zeer goede kennis van wet- en regelgeving. Je kunt je met deze kennis compliant zijn zonder daardoor overheerst te worden. En ten tweede dit vraagt ook inzet op innovatie zoals hiervoor al beschreven. Meer specialisten in je team en innovatief aan de slag met accountantscontrole. Accountantscontrole is niet dood, accountantscontrole leeft! .

Ad 8. Klantselectie

Schade aan mens en milieu staat er erg gemakkelijk, maar vraagt veel. Lef om nee te zeggen, maar dat lukt ons volgens mij best goed, maar er is meer dan deze twee aspecten. Morele afwegingen die uitgaan boven de wet, financieel-ethische afwegingen die antwoord vragen op de vraag ‘wat doe je met je geld’ of gewoon intermenselijke relaties. Klikt het met de opdrachtgever. Gaan met plezier voor haar of hem aan de slag. En ik wil eerlijk zijn, dat is niet altijd op voorhand duidelijk, dus soms wordt je onderweg wijzer. We proberen dan ons er ook met humor door heen te slaan en nemen op gepast moment afscheid van elkaar….een methode om verder te kijken dan 3 P’s of MVO is Economy for the common good.

Kortom Annebeth … er is hoop…ook voor accountants….zelfs bij de hemelpoort…..