Op zondagmiddag, na een heerlijke boswandeling, wilde ik op de eerste dag van De Bij daar wel eens gebruik van maken.

Dus stond ik iets over 4 uur op perron A of perron B. In de eerste de beste ‘De Bij’ zou ik instappen. Voortdurend op de uitkijk naar een prachtige gele Bij. De minuten verstreken en warmer werd het niet.  De wachtkamer van het station was ook niet erg aantrekkelijk. Iemand had er een sixpack Heineken kapot gegooid.  De treinen kwamen en gingen. Dan de bus 27 ‘Zweeloo-Emmen’,  zo’n 20 minuten na aankomst haalt deze een handvol reizigers op. Daarbij ook een aantal mensen die in verwarring waren over welke bus ze moesten nemen. Door deze buslijn kan men ook Krakeel komen, maar de reizigers moesten duidelijk wennen.  Vervolgens komt lijn 30 voorbij. De chauffeur heeft de nodige tijd. Hij moet zo’n 20 minuten wachten en eet rustig zijn boterham. Nog een keer heen en weer naar Hardenberg en dan zit zijn werkdag d’r op. De 50-persoons bus rijdt eigenlijk de hele dag leeg de route. Na een kort gesprek met het raadslid in cognito rijdt deze bus met één reiziger voor Hollandscheveld van het busterrein. Alleen blijf ik achter. Kouder en kouder wordt het. Een enkele student wordt gebracht door vader of moeder en vertrekt met de stoptrein naar de studentenstad naar keuze. Vluchtig afscheid en hup daar vertrekken weer een stuk of 10 man. De digitale aanmeldborden zijn nog steeds blanco. In de abri’s op de busperrons hebben lege borden.  Voor de volledigheid de chauffeurs van lijnen 27 en 30 maar eens gevraagd. Geen idee. De dame van de koffiecorner maar eens aangesproken. Ja, nee het is allemaal nieuw en je ziet de busjes wel eens rijden. Geen idee hoe laat ze langs komen.  Natuurlijk stond het allemaal in de krant, maar die heeft de reiziger niet bij zich.

bushokje

Dan rond 17.00 (45 minuten blauwbekken) kwam de eerste bus (route 2) aangereden. Niet de mooie gele bus, maar een gedateerde 8-persoons Connexxionbus. Een oudere dame stapte uit en de chauffeur kwam op een drafje van de andere zijde om de koffer uit de bus te tillen. Prima service dus! Even later komt ook bus 1 aangereden. Beide mannen zijn casual gekleed en ogen ontspannen. Voor beiden is het de eerste dag. Beide chauffeurs zijn gedetacheerd vanuit Alescon. Mijn chauffeur was blij dat hij met zijn knieën weg was bij de groenvoorziening. Ze zoeken nog naar wat knopjes in de bus en zijn blij met een reiziger. U bent de tweede reiziger die ik zal vervoeren vandaag. Ik koop een kaartje en krijg nummer 002202. Dus inderdaad het tweede kaartje. Ik moest denken aan het boek van Puck van de Petteflet als deze jonge reiziger op zoek naar de Hasselbramen de rivier de Waas moest oversteken. Wat was de wolf van de veerboot blij dat hij eindelijk een klant had. Ken uw klassiekers. De andere chauffeur gaf aan dat hij ook reeds 2 klanten vervoerd had. Daarvan was één een raadslid. Hij kende de naam niet, maar na enig doorvragen bleek het collega Ben Buskes moest zijn geweest. De chauffeurs zijn toch de mannen van de praktijk, dus hen maar eens vraagt naar hun eerste ervaringen. Die waren natuurlijk na een dagje rondtoeren prima. Zorgen maakten de mannen zich over de studenten die nu een OV-kaart hebben en in Hoogeveen een piek moeten betalen. Toch een tientje per week…mijn ticket wordt op zeer klassieke wijze op tijd afgestemd. Het wisselgeld gaat in het chauffeurslaadje. Is dat het cash geen probleem vraag ik de chauffeur? Wisselgeld in blikken laadje en die paar euro’s zijn nog makkelijk te controleren, geen zorgen op dat front. Accountantstechnisch smullen: beginstand+verkochte kaartjes=eindstand in euro’s. De tickets zitten strak op een plankje. Erg modern doet het allemaal niet aan, maar wat goed is blijft functioneren.

ticket

U mag er nu nog 2 uur mee reizen zo weet de chauffeur mij vriendelijk te vertellen. Gezien de gezellige maaltijd die mij thuis staat te wachten vertel ik de chauffeur dat ik hem helaas maar kort gezelschap kan houden. Bij de bocht naar de Kemperstraat worden wij beiden flink door elkaar geschut door de stevige drempels. Kunnen hier wel rolstoelen in vroeg ik de chauffeur. Dat kan via de achterdeuren met zo’n lange plank waarover de rolstoeler naar binnen geduwd kan worden. De nieuwe gele bus was inderdaad veel prachtiger zou gaf de chauffeur aan. En die rijdt ook heerlijk. Hij zag er al naar uit om met de nieuwe bus op pad te gaan. Deze busjes hebben inderdaad niet de uitstraling de gele Bij wel heeft. Maar ook de witte Bij is op pad! Het nieuw Hoogeveens vervoer is ‘en route’. Dit is zeker beter dan dat we helemaal niets meer zouden hebben schoot door mijn hoofd. En de lijnen 27, 30, 31, 32 enz. konden er ook nog wel eens van profiteren. Deze doorkruisen ook nog eens Hoogeveen (met vele lege stoelen). Je moet wat meer tijd nemen om bij de halte te komen, maar dat zou voor de forens in de spits ook wel een uitkomst kunnen zijn. Je kunt met de OV-kaart mee. Met deze lijndiensten en de Bij hebben we toch een redelijke frequentie van bussen die langs de ‘hoofdwegen’ door Hoogeveen rijden. En het is een pilot die we vanuit Hoogeveen zelf sturen. Dus moet er snel geacteerd kunnen worden zodat de reiziger niet te snel afhaakt. En als toerist kun je voor 2 euro zelfs 2 uur rondgereden worden door Hoogeveen. Je ziet veel van stad, centrum en buitenwijken…een idee?

incognito

incognito in de bus

stoel

stoeltje met tape aan elkaar gezet

uitstappen

uitstappen op willekeurige plek