Wat een kaalslag hebben we als Hoogeveners in onze historie veroorzaakt. Op zo’n dag als het H3-festival, als die prachtige historische boten in het kanaal liggen en wij rond Hoogeveen varen met oude boten, dan ziet het er toch zo kaal uit. Wat zijn we in Hoogeveen toch weinig voorzichtig met onze historie geweest….waar is ’t gebleven ‘de Hoogeveen Heritage’.Ik weet niet hoe het u vergaat, maar ik loop altijd met weemoed in Meppel langs het grachtenfestival, door Coevorden op de havendagen of zelfs het Hafenfest in Papenburg maakt me jaloers. Sentiment? Nostalgie? Blijven hangen in de historie? Als je je historie verliest verlies je je wortels. En iedereen weet het: een boom zonder wortels….. Komt u wel eens in Engeland? Dan zie je nog eens wat aandacht. Landhuizen, kastelen, kerken, maar ook ruïnes of landschappen zijn het bezoeken waard. Visite Britain en koop dan een Foreign visitors pass for Britains Heritage!
Ik wil nu niet nader analyseren waarom in de jaren 50-60-70 de bestuurders van Hoogeveen vol voor de (vracht-) auto gekozen hebben en alles hebben dicht gegooid. In Hoogeveen heb je ook geen ‘Grachtwacht’ (nu sterk Meppel) die in 1976 begonnen als actiegroep. Maar zou een kanaal naar een binnenhaven in het centrum van Hoogeveen niet mogelijk zijn?
Investeringen zijn onbetaalbaar? In het CDA verkiezingsprogramma staat ‘doe onderzoek naar terugbrengen water in het centrum van Hoogeveen’. Onvoorzichtig is gesproken over een investering van wel 30 mln. Onhaalbaar en onbetaalbaar? Ik heb even wat gepuzzeld en via google wat informatie bij elkaar gehaald. Natuurlijk geen onderzoek, geen onderbouwing die wetenschappelijk onderbouwt is. Maar al met al denk ik dat het haalbaar zou kunnen zijn. Niet morgen, niet volgend jaar, maar wellicht in een jaar of 4-5….
Gasgracht in Meppel in 2008 opgegraven
Route
Het idee is dat het kanaal bij Hoogeveen en afslag krijgt. Een kanaal welke een aftakking krijgt ten westen van het viaduct ‘Alteveer’. Daar liggen 2 vijvers die we ombouwen naar bevaarbaar kanaal. Dan gaan we schuin langs de rotonde langs. Daar is de eerste brug nodig. Dan voor de Leijenhove langs en recht-toe-recht-an naar de locatie naast de DOC. Bij de kruizing Alteveerstraat-Beckerstraat-Kortenaerstraat is de tweede burg nodig. Dan zou het een idee zijn om de panden naast de DOC op te kopen en de grond aan de Piet Heinstraat evenzo. Om daar een jacht- en passentenhaven aan te leggen. Het hart van de Hoogeveense Heritage.
Route van 787 meter van kanaal naar centrum, haalbaar?
Kosten
Wat gaat dat wel niet kosten? Ik vond de kosten van het opengraven van de grachten in Meppel. De laatste koste ongeveer € 800.000 voor het opengraven van de Gasgracht. Dit stukkie is 85 meter en heeft Meppel weer een beetje historischer gemaakt. Dit project is in 2008 uitgevoerd. Laten we daar 50% inflatie bij optellen. Dan tellen we daar de kosten van een jachthaven bij op. Kosten bij enkele gemeenten gevonden. Dan de wegen omleggen, 2 bruggen aanleggen en de nodige aan- en afwatering. We doen d’r nog 1 mln. onvoorzien bij op en dan kom ik op zo’n 19 mln.. Valt eigenlijk nog mee…. toch 11 mln. minder dan gedacht. Het is volgens www.afstandmeten.nl ongeveer 787 meter van kanaal naar jachthaven. Toch net geen € 25.000 per meter….
In Assen is net voor paar miljoen brug neergelegd…
Een prachtige plek om ook de Drentse praam te laten aanleggen. De praam die bezoekers een historische tocht aan kan bieden naar de locatie tussen kanaal en A37 waar het historisch scheepvaartcentrum gevestigd zal zijn. En wie weet wat voor toekomst de oude DOC-gebouwen nog voor de boeg hebben. Een historisch industrieel doe-centrum als Nemo in A’dam? Met oude industrieën en moderne technologie. …
Financiering
De gemeente Hoogeveen heeft pas weer geld voor dergelijk project als ze iets van haar 38 mln. aan gronden (met winst) weet te verkopen. Maar als we nu eens kijken naar de andere mogelijkheden?
- De provincie Drenthe heeft € 353 mln. eigen vermogen. Laten daar zo’n € 9 mln. van verwachten.
- Rijk heeft met verdeling van Langmangelden Hoogeveen een beetje overgeslagen. Doen zij mee voor € 5 mln.?
- Dan hebben we nog € 5 mln. nodig van de EU.
Conclusie….
Kortom moet haalbaar zijn….Dromen is één ding, lobbyen een betere. We hebben nog een paar jaar…laten we maar eens beginnen met een onderzoek. Wellicht eerst maar eens met vrijwilligers…wie zou kunnen helpen?
hier graag een afslag
kunnen deze schepen ook rechtsaf?
vijvers moeten kanaal worden
hier moet een brug komen
flat aan de vaart
hier een tweede brug
dit gebouw herinzetten wordt een volgend project….
deze autootjes graag naar Buitenvaart….
Hier een binnenhaven?
Op het slood moet worden ‘aan de haven’….
Ik lees 800 ton, maar neem aan dat je 800.00 bedoelt, anders hebben we het over 80 miljoen……. 🙂