CDA Hoogeveen lanceerde op 15 oktober naar maanden onderzoek en overleg het plan van een ‘superzaterdag’.  Op 18 februari werd duidelijk dat de gemeente en Stg. Centrummanagement € 120.000 gaan investeren in deze 8 evenementen in het centrum. CDA is hier blij mee…vooral omdat het meer winkeliers laat overleven en daarmee wij in Hoogeveen werkgelegenheid behouden!

Op 28 mei start centrum management met enige hulp van de gemeente Hoogeveen met de eerste van acht ‘superzaterdagen’. CDA hoorde vol enthousiasme hoe de wethouder en de voorzitter van Centrummanagement Hoogeveen de gemeenteraad op donderdag 18 februari informeerden over dit initiatief.

Op de raadsvergadering van 15 oktober 2015 had de gemeenteraad unaniem het voorstel van het CDA inzake ‘Super Zaterdag’ aangenomen. CDA had college van B&W opgeroepen om samen met de centrumondernemers 8 suggesties te onderzoeken om daarmee te komen tot een tot nu toe nog onbekend fenomeen in de regio: de Hoogeveense Superzaterdag. Een evenement wat de regiofunctie van Hoogeveen weer op de kaart moet zetten. Naast dat bijna 7 van de 8 suggesties werden overgenomen voegden college en de ondernemers verzameld in stichting centrummanagement diverse elementen toe aan het plan. Het plan maakte de politiek enthousiast. Men kon haast niet wachten tot het 28 mei is en de eerste Superzaterdag ‘Modestad Hoogeveen’ los zal gaan. Daarna volgen nog boekenfestival, zomerfestival, culinair, oldtimerdag, Halloween/foodfestival, Sinterklaas en Noorderlichtjesparade. Duidelijk evenementen waarvoor je naar Hoogeveen wilt komen, maar vooral ook evenementen waarvoor de Hoogeveense inwoners ook het centrum zullen gaan bezoeken. Maar er was nog meer waar wij enthousiast van worden:

Alfa College

Het evenement van ‘modestad Hoogeveen’ wordt stevig gesteund door het Alfa College. Studenten techniek zullen meehelpen met het bouwen van de grootste catwalk van Nederland, studenten worden ingezet voor life-style zoals nagelstyling, haarstyling, visagie, kleuradvies, fotoshoots en dergelijke zaken. Dans en muziek zal volop aanwezig zijn. Kortom de eerste Superzaterdag zal als het weer ook mee wil werken een spetterende start voor het centrum van Hoogeveen worden.

Pop-up-Stores

Eén van de suggesties betrof het starten met pop-up-stores in de leegstaande panden. CDA was verrast om te lezen dat (ook met Alfa College) gekeken wordt naar zaken als kinderopvang en boodschappen-bewaar-service. Ideeën die het CDA ook elders heeft opgedaan en die mogelijk ook in Hoogeveen kunnen helpen.

Samenwerking C5

Op vragen tijdens de informatieronde van CDA raadslid en initiatiefnemer Erik-Jan Kreuze over de samenwerking met de de C5 (gezamenlijke culturele instellingen) antwoordde Kees Raven dat die zeker betrokken worden bij evenementen als boeken- en zomerfestival. CDA heeft met de motie op 15 oktober ook vooral de ondernemers willen oproepen samen te werken. Met de C5, maar ook met elkaar. Via leuke terrassen, gezellige restaurants, spetterende SuperZaterdagaanbiedingen moet ook de horeca meedoen en dan ook na 21.00 uur. We zijn wel benieuwd wat de C5 nu precies aan bijdrage gaat leveren aan het fenomeen SuperZaterdag.

De Hoogeveense politiek kreeg van Kees Raven een groot compliment en roemde de samenwerking in Hoogeveen tussen bestuur, raad, centrummanagement en ondernemers. De afgelopen periode heeft Raven bij een 12-tal gemeente uitgelegd hoe Hoogeveen dat alle voor elkaar gekregen heeft. Met 80% voorstemmers voor de BIZ is Hoogeveen een koploper in Nederland. En dat is ambitie die het CDA aanspreken. Daar dringen we werkloosheid mee terug! En daar was het uiteindelijk om te doen!

Ook zijn er enkele aandachtpunten die het CDA de ondernemers en de ambtelijke staf willen meegeven:

Parkeren

Niet alle suggesties zijn overgenomen door het college. In dit experiment wil me eerst zie hoe het zich ontwikkeld voordat men parkeergelden ‘ter beschikking stelt’. Natuurlijk is dat jammer maar anderzijds is het nu toch mogelijk om te gaan winkelen in Hoogeveen, de auto bijna achter de winkel te zetten en vanaf 17.00 gratis te parkeren. Dus je kunt nu in de week van de SuperZaterdag maar liefst 4 uur gratis parkeren. Eigenlijk is dat ook winst. Je zou kunnen zeggen: tel uw zegeningen. Of anders gezegd het is halfvol. Jammer dat de VVD dan sprak over een gemiste kans, maar CDA zegt laten we vooral in de media ‘gooien’ dat je in Hoogeveen maar liefst 4 uur gratis kunt parkeren tijdens winkelopenstelling…

Precario

CDA had de suggesties rondom precario gesplitst in tweeën. Die voor terrassen hadden nadrukkelijk voorbehouden aan de Hoogeveense ondernemers. Bestaande horeca en misschien locale cateraars. Zij zorgen direct voor werkgelegenheid in Hoogeveen. De precario voor standplaatsen en evenementen hadden wij wel vrij gegeven, echter het moet geen Pulledagen worden. Dus is CDA blij dat Centrummanagement toe zal zien dat het centrum niet vol gezet gaat worden met marktkramen met voetbalshirts en hamburgerkramen. Daar is de oproep om geen precario te rekenen niet voor bedoeld. De Superzaterdag moet geen pulledag-imago krijgen. Dat het is een aanvulling en geen vervangen of uitbreiding van dat op zich zeer succesvolle (zomer-) evenement.

De markt

Op de zaterdag is het tot 1700 mogelijk 1730 ook markt. De marktondernemers zullen wellicht ook doorgaan tot 21.00 (als er klanten genoeg zijn), anders zullen zijn midden op de Superzaterdag inpakken en met hun auto/karren en soms grote trailers dwars door het winkelend publiek rijden….daar moet centrummanagement echt wat aan doen. Een vaste en korte periode waarop men kan vertrekken, extra toezicht dat het publiek niet in de verdrukking komt en misschien een premie als men wel blijft staan of die zaterdag niet komt. Of andersom een ‘boete’ als men wel eerder vertrekt.

Kosten Pop-upstores

In het voorstel wordt volop gesproken over pop-up-stores. Zou voor sommige marktkramen (Zeker bij koud weer) een optie zijn, maar deze winkels zijn soms eigendom van grote beleggers. Hoe krijgen we die zo ‘gek’ dat ze de winkel 8 keer in een jaar beschikbaar stellen. De ondernemers in DNWS zijn daar ook al meebezig, maar nu moet dat voor 28 mei geregeld zijn. Het zou toch fantastisch zijn dat je voor die zaterdag op eens hele nieuwe winkels of snelle outletstores in het centrum ziet. De Hoogevener wordt daar nieuwsgierig van en hij/zij hoeft niet meer het FOC in Assen. Hoogeveen heeft (en veel goedkoper) die dag zelf ook outlets. Het wordt nog een strijd over wie krijgt welke pop-upstore te pakken!

Werving en participatie winkeliers

Dagblad van het Noorden twitterde heet al: de ondernemers moeten nog wel geworven worden. Maar CDA heeft daar, ondanks dat dit natuurlijk een aandachtspunt is, volste vertrouwen in. Zelf heeft zij met diverse ondernemers gesproken, maar we weten ook dat ondernemers extra omzet goed kunnen gebruiken en dat niet iedereen zit te wachten op de koopzondag.

Combinatie met koopzondag

Nu we toch bij de koopzondag zijn aangekomen moeten we wel de zorg uitspreken dat een superzaterdag op 28 mei en een koopzondag op 29 mei ons ook wel doet fronzen. Kan dat qua publiek en qua mankracht wel voor de winkeliers. CDA is sowieso kritisch op het aantal koopzondagen en vind en vond de maximale 8 wel genoeg. In omliggende plaatsen als Meppel en Zwolle zie dat men een vergelijkbaar aantal koopzondagen hanteert. Het moet ook rendabel zijn om open te gaan.  Kortom wij weten dat 30-40% van de winkeliers niet zit te wachten op de koopzondag en als de kleine winkelier dan een zaterdag tot 21 uur en de hele zondag open moet zijn…..dan is dat wel erg belastend. Anderszins zitten de ondernemers in centrummanagement en die hebben dit bedacht….kortom ‘kieken wat wordt’.

Toekomstige evenementen

Natuurlijk zien wij graag bibliotheek aansluiten op boekfestival en tamboer op zomerfestival, maar er zit wat het CDA betreft meer in het vat: wat dacht u van een combinatie met allerlei vormen van Muziek. Hoogeveen muziekstad zien wij helemaal zitten. Met Scala, Tamboer en natuurlijk een variant op de ‘opera aperta’ zoals dat eerder in het Steenbergerpark gehouden werd. Misschien kan dat via deze formule wel hersteld worden. Met wat Bruizend geld en vooral omdat  de winkeliers een vol park Dwingeland toejuichen omdat de mensen daar voor of daarna ook in de stad wat komen aanschaffen. Zij sponsoren de opera die om 21.00 start… Money makes the World go round….!

Tip van de week

Natuurlijk zijn er meer voorbeelden van superzaterdagen. Niet alle vormen zijn zeer succesvol, maar als winkeliers, gemeente, horeca, evenementencommissies en culturele instellingen de handen in elkaar slaan kan het wel. Tip van de week voor mij is die van Sint Truiden. Deze Belgische plaats heeft heel veel succes met simpele verloting: ze verloten daar iedere zaterdag een auto en 2 fietsen. Sint Truiden doet dat via haar ‘Shop en City-card’.  En autohandel hebben we volgens mij ook genoeg. Hoe gaat dat in Sint Truiden:

Pascal Vossius, schepen van Citymarketing, was in zijn nopjes toen hij in 2014  het startschot gaf van de vijf jaar durende actie. ‘Je zou voor minder’, lacht hij. ‘We hebben nu al 120 handelaars kunnen overtuigen om met de kaart te werken en maar liefst tien autodealers en twee fietsenhandelaars stapten voor vijf jaar mee in het ongeziene project. Dit gaat Sint-Truiden echt op de kaart plaatsen als shoppingstad, zonder twijfel.’  Met de kaart kan iedereen die in Sint-Truiden shopt punten verzamelen. Zo maakt elke klant maandelijks kans om een auto of één van de twee fietsen te winnen. Het prijzenpakket wordt maandelijks aangevuld met actuele prijzen. ‘Het systeem is ook sociaal. Of je nu een goedkoop of een duur paar sokken koopt, dat zijn evenveel punten.’ Punten vergaar je door na elke aankoop je ‘Shop & The City’-kaart (een gepersonaliseerde elektronische klantenkaart) ter plaatse te scannen via een tablet. Hoe vaker je iets koopt, hoe groter jouw winstkans. Op het eind van elke maand loot een gerechtsdeurwaarder enkele gelukkige winnaars.   Ook burgemeester Veerle Heeren is opgetogen met het nieuwe initiatief. ‘Handelsvereniging Trud’or lanceert, samen met Stad Sint-Truiden en 10 Haspengouwse autodealers (12 merken), een unieke actie. Onze stad is nu al de tweede shoppingstad van Limburg. Met deze actie verstevigen we onze positie. De bedoeling is dan ook de omzet van onze handelaars te verhogen.’  Opvallend is het promotiefilmpje, hierin steelt een shoppende Truienaar de show. Zie:

https://www.youtube.com/watch?v=MGOhuNXD_r8

http://shopandthecity.be/

Kortom we zijn nog lang niet uitgedacht en in Sint Truiden maken ze ook reclame voor de voetbalclubs, die profiteren d’r dus ook nog van…mannen naar voetbal, vrouwen naar shop and the city en vervolgens ontmoet men elkaar weer op een gezellig terras. Wij zien het helemaal zitten…..

 

superzaterdag feb 2016

CDA-wethouder Anno Wietze presenteert het plan

ShopAndTheCity_Citymarketingcampagne_Sint-Truiden

Hoogeveense Superzaterdag card met kans voor iedereen op een auto….!?