Na het WK en een dankbare bronzen plak, zitten we al weer in de wereld van de Tour. TVM verontwaardigd over onthullingen inzake EPO…wij zien nog zo teammanager Otto van der Veen de heer Jeroen Blijlevens naar de trein brengen. In de sfeer van de Tour ben ik ook maar eens op de fiets gestapt. 

Een eigen tour van Texel naar Hoogeveen. De familie reed in de auto al vooruit…niemand wilde zo’n idioot stuk fietsen….met wat omzwervingen in Noord-Holland en rondom Giethoorn zo’n 180 kilometers. Geen snot voor de ogen gefietst want ergens midden in het stille Gaasterland had ik nog een oud hotel met een biefstukje gevonden. Twee belangrijke lessen: een fietsbroek met zeem is geen luxe, maar noodzaak en fietsen met je mond open is riskant.  En wat me verder is opgevallen, fietsers groeten elkaar niet tijdens het fietsen. Dat wil zeggen op mijn Noord-Hollandse deel stak ik de hand nog wel eens op, maar zeker de racefietser heeft heel andere zaken aan zijn (of haar) hoofd. In Friesland was er meer succes. Daar werd ik de volgende dag wel gegroet.

In de middag bereikte ik de haven van Enkhuizen. Daar waren meer fietsers die ‘rondje Friesland-Kop van Noord-Holland-afsluitdijk’ deden. En dan is het goed dat er een veer Enkhuizen-Stavoren vaart.  En wel drie keer daags. Ook zij bevestigden het: de route langs Medemblik-Andijk-etc tot in Enkhuizen is een route met groot verlangen naar het verleden. Prachtige historische borden staan op de markante punten van de route. Natuurlijk is ook dit grotendeels opgezet als commerciële lokroep, maar toch. Deze plaatsen hadden duidelijk wel een visie om hoe om te gaan het verleden en hoe een stad haar historische gezicht kan behouden. Al fietsende verzuchtte ik ‘hadden we dat in Hoogeveen vanaf de jaren 50 –van de vorige eeuw- ook maar gehad. Niet alle beelden op Facebook ‘historisch Hoogeveen’ nu zo bemoedigend zijn, maar toch. Het karakter van deze ‘middeleeuwse’ vissersdorpen is duidelijk wel behouden. Ook wel lastig, maar achter de oude gevels zaten soms ook hypermoderne winkels. Of ook hier stonden winkels leeg. En niet weinig ook. Zou het einde van de Retail (winkels) ook in dergelijke historische en toeristische centra in het zicht zijn? Zou Cor Molenaar hier ook al voet aan de grond hebben (http://www.heteindevanwinkels.nl)? Hoe integreer je een internetstrategie met de serviceformule van een (kleine) winkel in een oud stadscentrum….Ideeën zijn er wel. Breng die werelden maar eens bij elkaar!?

Smal en sfeervol
Smal en sfeervol
Wijdeblik
Wijdeblik

Boten en Boerderijen zie wel heel veel als je rond het IJsselmeer en later door Friesland fietst. Toch een groot verschil in intensieve bebouwing. Lutjebroek, Stede Broec en Enkhuizen zijn inmiddels (gevoelsmatig op basis van mijn fietsroute) aan elkaar gegroeid. En op deze route kom je om de haverklap de mooiste aan het water geleden en met boot gecomplementeerde villa’s tegen. Waar is hier dan toch die crisis zichtbaar vraagt de politicus EJK zich af.  Natuurlijk is ook in deze regio een kleding- en een voedselbank. Zouden we in Nederland meer Angelsaksische verschillen tussen arm en rijk krijgen? Al fietsend vraag je je dat af.  Mensen die zich druk maken over de vulling van de koelkast op de sloep voor de zondag en mensen die zich druk maken over de aanbieding bij de Aldi die ze net wel of net niet kunnen betalen.

In de categorie wat viel je tijdens zo’n fietstocht op? En klein blond kereltje die grappig naar de dikke fietser zwaait. Een heel oud station in Enkhuizen netjes volgelegd met zonnecollectoren, zonder dat het lelijk is! In elk dorp handenvol viskramen. Man wat eten we met onze Oostelijke gasten een vis. Woningen met modeltuinen en woningen met wilde tuinen. Gelijk denkt men dan: zou de eigenaar ziek zijn? In faillissement verkeren? Of gewoon een hekel aan tuinieren hebben? Ook opvallend in Noord-Holland hadden al die dorpen historische stoomtreinen (blijkt later één route te zijn) en zien we golfkarretjes met citytours en dergelijk. Net Stavoren uit trouwens de Friese variant: de paardentram. Blijkbaar heeft men daar meer te zien. In Hoogeveen zou het slechts een gat in de markt zijn voor onze Riksja-fiets-taxi…?

Wat verder opvalt, is dat er nette en slordige boeren zijn. Dat is voor u ook niet nieuw. Maar er zijn ook grappige en minder grappige boeren. Boerderijen met grappige cartoons van koeien of geiten of zelfs van parende varkens. En natuurlijk boeren met en boeren zonder windmolen. Na Lemmer zag ik een boer die volgens mijn leefde van de windmolens, want de boerderij wat één grote ellende, maar wel een geweldig grote windmolen midden op het erf. Zouden boeren (met lage kosten) kunnen stoppen en leven van de ruimschoots voorhanden zijnde wind?

Architectonisch hoogtepunt was de sluit bij Stavoren. Modern en toch niet dissonant. Daken met sedum en mooi ingepast in het havengebied. Over Stavoren gesproken. Het is op zo’n zomerdag ook een beetje Volendam in het klein. De helft van de beroepsbevolking leeft van de jachten en de haven en de andere helft werkt in een pizzeria….

Vrouwe van Stavoren
Vrouwe van Stavoren

Na een overnachting in Hotel Jans in de Rijsterbossen in Gaasterland ga ik op pad voor deel twee van deze ‘ontdek Nederland toer’. Rond een uur of 1100 heb ik Nederland overigens ontdekt. Gehucht na Kalenberg stelt niets voor. 8 Boerderijen en een fanatieke rotweiler. Kortom daar was ik snel doorheen. Om terug te komen op de Rijsterbossen. Al eind 1600 aangelegd bos. De familie de Wildt, later Rengers en nog later van Swinderen beheerden het. Deze laatsten met veel moeite omdat ze een groot deel van hun familiekapitaal verspeeld hadden met de aanleg van het Panamakanaal. Nu vraag ik je, dat had je toch niet kunnen bedenken. Men zegt dat door internet de wereld kleiner is geworden…maar dat was ook wel een staaltje global entrepreneurship. Als je dan op een vroege zaterdagavond even door een bosje fietst, had je dat niet gedacht. Overigens kwam ik ook een vreemdsoortig tempeltje midden in het bos tegen. Dat bleek nog een heel verhaal te zijn: Het vredestempeltje werd namelijk al oorspronkelijk in 1814 gebouwd als herinnering aan de periode van de Franse overheersing. In de Tweede Wereldoorlog werden in het najaar van1944 door de Duitsers ruim 70 (!) V2-raketten (!) vanuit het Rijsterbos gelanceerd, richting Engeland en de Belgische stad Antwerpen. Enkele van die lanceringen mislukten waardoor in het bos onder andere het vredestempeltje werd verwoest. In 1945 werd het tempeltje met gebruikmaking van het oude materiaal hersteld. In 1969 werd het gesloopt, maar in 1977 werd dit monument voor de vrede opnieuw gebouwd door een groep bewoners. Het gebouwtje draagt de tekst: “Vrede groot geschenk van God, Blijft bestendig Neerlands lot; Laat het dankbaar op u zien. Altijd twist en wraakzucht vlien”.

Hotel Jans te Rijs
Hotel Jans te Rijs

Op de zondagochtend toen ik Rijs weer uit fietste moest ik aan die tekst denken. Vrede een groot geschenk van God. Hoe ziet men dat in Jeruzalem, Tel Aviv en Gazza? Laat twist en wraakzucht vlien. Dat lukt, zeker in deze culturen, zo moeilijk. Oog om oog, tand om tand. En een hand voor een hand en een voet voor een voet (Exodus 21; 24).  Gelukkig bracht Sybrandy’s ontspanningspark aan het einde van Rijs me weer op andere gedachten. Een ontspanningspark uit 1964 en veel is ook nog in stand gebleven. Trapfietsen en glijbanen…wie is er niet blij van geworden. En dat voor kids met de mooiste games op hun Pda’s….op de boot naar Stavoren mocht ik deze met de Samsung Galaxy S5 vergroeide mensjes bezig zien. Nu kost zo’n apparaat los ruim € 600. Daar kun je ongeveer 79 keer voor naar Sybrandy. Daar ben je na 7 keer al wel zat van, dus de vergelijking is onzin…maar toch. Kinderen van 12-15 jaar met een telefoon (communicatie en game-machine kunnen we beter zeggen) van zo’n bedrag. En dan ruim over de reling hangen om foto’s te schieten van het water….plons, weg 120 maanden zakgeld…Fietsend door Oude en later Nieuwe Mirdum viel het op dat in Oudemirdum de kerkgangers nog met een bedekt hoofd ter kerke schreden (trouwens ook in alle auto’s die ik later tegen kwam hadden de dames een hoofddeksel al op). Het is een Gereformeerde Gemeente. Niks PKN of dergelijks. In de plaats Nijemirdum is wel een PKN (protestante kerk nederland). En wel de PKN-ONS. Leuke afkorting: is Oudemirdum, Nijemirdum en Sondel. Daar wel gewoon mensen in fleurige kledij. In Lemmer nog iemand in korte broek die om 9.55 de kerk binnen hobbelende en zou mocht ik waarnemen dat de Heer nog steeds verschillende kuddes over zijn ‘heideveld’ ziet zwalken. Gelukkig is er voor iedere schaapje een Herder.

Texelse schapen
Texelse schapen?

Na Gaasterland stukje NOP. Vlakte van de noord-oostpolder. Ergens bij de overgang van Friesland naar NOP stond achter op de verkeersborden ‘dit is geen NOP’….kortom niet iedereen is blij met dit ‘nieuwe land’.  En voor Kuinre (middle of nowhere) stonden drie geschakelde arbeidershuisjes. Ik vroeg me toen wel af: stel je woont in de midden en je kunt met beide buren niet opschieten. Wat moet je dan? De volgende buur woont 2000 meter verder op. Kun je 20 jaar smoezen bedenken voor de ‘buurtbarbecue’….haha. Wat een problemen kun je bedenken. Gauw doorgefietst over prachtig Kalenberg, Blokzijl, Giethoorn, Wanneperveen, Meppel, Koekange en vervolgens (zucht nog 14 kilometer) naar Hoogeveen…met zware benen en (natuurlijke) vele gedachten uiteindelijk om 1500 Hoogeveen bereikt. 26 uur later dan de familie, maar toch ‘k hept e red’. Denk toch dat ik voetballen leuker vind om te doen…je ziet wel minder, maar toch! Wat valt je op bij binnenkomst in Hoogeveen:

  • Fietspaden met ‘rode’ stoeptegels’, nergens meer gezien tussen Den Helder en Hoogeveen;
  • Afwisselende fietsroutes? Ga eens kijken bij Stede Broec;
  • Entreeborden (in geel met blauwe palen) wat een aanfluiting (afgeplakt, beschadigd, gedateerd);
  • Bij station uitpuilende vuilnisbakken (met plakkaat ‘worden geleegd door gemeente Hoogeveen’ omdat de mensen van de NS gek werden van het gezeur?’
  • Historisch stadscentrum? Gepasseerd station in Hoogeveen.
  • Mooie jachthaven met ditto sfeer? Passantenhaven staat op prio 1 (van het wensenlijstje);
  • Hoogeveen Citytour, weinig te zien….

Ach, toch blij weer thuis te zijn. Er gaat ook zo veel goed in Hoogeveen. En er is ook veel moois. Je kunt of moet het natuurlijk niet vergelijken met Enkhuizen…..daar moet je gewoon maar 115 kilometer voor fietsen en 80 minuten varen…ook leuk.

Hoogeveen met elkaar aanpakken #Zinnan

EJK 11 en 12 juli 2014

Stoere koppen
Stoere koppen
Het gehucht 'Nederland' bij Kalenberg
Het gehucht ‘Nederland’ bij Kalenberg
Vertrek met veerboot 2 uit Enkhuizen
Vertrek met veerboot 2 uit Enkhuizen
Beste stuurlui staan naast de fiets
Beste stuurlui staan naast de fiets
Veerboot nummer 3 bij Jonen
Veerboot nummer 3 bij Jonen